Ksylitol – brzozowy cukier

Ksylitol wygląda i smakuje jak biały cukier buraczany. Jest rodzajem alkoholu cukrowego,
mieszanką cząsteczki cukru i cząsteczki alkoholu.
Mimo że alkohole cukrowe są technicznie węglowodanami, większość z nich nie podnosi poziomu cukru we krwi i nie należy się też obawiać ich alkoholowej części ponieważ ta nie ma nic wspólnego z etanolem. Występuje w niewielkich ilościach w wielu owocach i warzywach, a zatem jest naturalny. Najczęściej jest otrzymywany z brzozy. Ksylitol zawiera 40% mniej kalorii niż cukier z buraka i ma nieznaczny wpływ na poziom cukru i insuliny w krwi.
Ksylitol wykazuje pozytywne właściwości w profilaktyce zmian w jamie ustnej takich jak próchnica zębów i choroby zapalne dziąseł ponieważ pozbawia pożywki szkodliwe bakterie w jamie ustnej, tym samym redukuje gromadzenie się płytki nazębnej, zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz produkcję śliny, która zawiera wapń i fosforany wspomagające remineralizację zębów, obniża takżę kwasowość śliny, co prowadzi do mniejszej degradacji szkliwa zębów.
Według niektórych badań Ksylitol może przyczynić się do zwiększenia produkcji kolagenu i zmniejszyć ryzyko osteoporozy. Wydaje się również mieć działanie probiotyczne, będąc pożywką dla pożytecznych bakterii w jelitach.
Ksylitol ma charakter zasadowy. Nie należy spożywać go zbyt dużo, a bezpieczna dawka to 3 łyżeczki dziennie czyli około ok. 15 mg. Fińscy naukowcy dopuszczają do spożywania 40 g dziennie. Preparat należy wprowadzać do diety stopniowo, ponieważ nagłe przyjęcie dopuszczalnej ilości słodzika może zakończyć się biegunką.
Wartość kaloryczna 100 g to 240 kalorii. Indeks glikemiczny wynosi 8.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *